Stoner

Stoner on hyvin yleisesti käytetty ansa, joka vaatii diagonaalin hallinnan. Onnistuneen stonerin jälkeen, pelaaja on saavuttanut sekä laidan että yhden tai kahden kulman hallinnan.

Kuvassa 1 on valkoisen vuoro siirtää. Hän tajuaa mahdollisuuden stoneriin. On tärkeää tunnistaa mahdollisen stoner-paikan tunnusmerkit. Valkoinen saa diagonaalin haltuunsa siirtämällä ruutuun g7. Normaalisti musta vastaisi tähän ottamalla kulman, mutta koska kaikki diagonaalin nappulat ovat valkoisia, ei siirto ole mahdollinen.

Tämän jälkeen riippuen mustan siirrosta valkoinen voi jatkaa pelaamalla h5, joka pakottaa mustan luovuttamaan kulman.

Esimerkissämme musta voisi kuitenkin välttää stonerin pelaamalla kuvassa 2. f1, joka blokkaa valkoisen siirron ruutuun h5. On siis tärkeää huomata, että pelkästään diagonaalia kontrolloimalla ei varmisteta stonerin onnistumista, vaan myös jatko pitää olla mietittynä.

Esimerkissämme musta ei huomaa blokkaavaa siirtoa vaan siirtää d2, joka antaa valkoiselle mahdollisuuden jatkaa hyökkäystä pelaamalla h5.

Onnistunut stoner takaa tekijälleen aina vähintään yhden laidan omistuksen. Negatiivinen puoli stonerissa on, että pelaaja joutuu myös luopumaan yhdestä kulmasta, kuten kuvassa 7 näkyy. Tässä tapauksessa musta ei erityisemmin kulmastaan hyödy, koska kulman h8 ympärille jäi valkoiselle pariteetti. Lisäksi, koska mustan liikkuvuus on huono valkoinen pakottaa mustankin pelaamaan ylös. Ilman suurempia mokia valkoinen tuleekin voittamaan tämän ottelun selvästi.


Kuva 1. Valkoisen vuoro

Kuva 2. Mustan vuoro

Kuva 3. Valkoisen vuoro

Kuva 4. Mustan vuoro

Kuva 5. Valkoisen vuoro

Kuva 6. Mustan vuoro

Kuva 7. Valkoisen vuoro