Swindle

Seuraavana on esimerkki erittäin hienosta swindlesta, jossa valkoinen saa kaikki kolme siirtoa tietylle alueelle saavuttaen näin entistäkin murskaavamman voiton.

kuvassa 1 on valkoisen vuoro siirtää. Hän siirtää ruutuun b1. X-ruudussa oleva nappula eli b2 ei käänny koska b-rivillä ei ole yhtään valkoista nappulaa. Kuvassa 2 nähdään hyvin miten valkoisen siirto käänsi vain sisänappuloita. Sitten on mustan vuoro. Hän tekee virheen ja siirtää ruutuun g2. Kuvassa 3 nähdään mustan siirron seuraukset. Valkoiselle avautuu jälleen loistava mahdollisuus siirtää hiljainen siirto ja hän laittaa nappulansa ruutuun a2. Tällä kertaa 2-rivillä ei ole yhtään valkoista nappulaa joten, b2 ei käänny tälläkään kertaa. Mustan seuraavalla siirrolla ei ole vasemman yläkulman pelaamisen kannalta enää väliä, koska valkoinen saa laitettua kuitenkin ruutuun a1 kuten kuvasta 6 näkyy.

Käytännössä swindlen pelaaminen tarkoittaa lisäsiirtoja. Lisäsiirrothan tarkoittavat käytännössä että pelaaja itse saa pieniä, hyviä siirtoja vastustajan kääntäessä pelaajan nappuloita toisilla alueilla. Swindle voi myös aiheuttaa ilmiselvää hyötyä usein pelattaessa kulma-alueita. Näin pelaaja voi kulman lisäksi saada siirron tai siirtoja ilman että vastustaja saa pelattua wedgen.


Kuva 1. Valkoisen vuoro

Kuva 2. Mustan vuoro

Kuva 3. Valkoisen vuoro

Kuva 4. Mustan vuoro

Kuva 5. Valkoisen vuoro

Kuva 6. Mustan vuoro